Friday 17 April 2015

10 HERBA TOP YANG BERKHASIAT DIAMALKAN SEMASA BERPANTANG!

Assalamualaikum,

Tahniah diucapkan kepada ibu2 yang baru melahirkan cahayamata di luar sana. Kepada yang first time menjadi mama, selamat melangkah ke fasa baru dalam kehidupan anda...just enjoy it! Teringat pulak masa saya first jadi ibu dulu...hehehe...satu kenangan yang tak mugkin dilupakan..

Semasa ibu2 dalam tempoh berpantang, ada banyak rawatan pemulihan yang perlu dilakukan supaya ibu2 kembali segar kan. Rawatan pemulihan ini penting kerana semasa hamil keseimbangan hormone ibu telah terganggu. Antara aspek rawatan pemulihan yang paling penting adalah amalan pemakanan berpantang. Ibu2 memang kena jaga betul2 pemakanan semasa dalam pantang ni jika mahu pulih sepenuhnya...

Orang tua2 dahulu memang sangat tegas dengan pengambilan makanan semasa berpantang ni. Kebanyakan makanan berpantang yang diamalkan adalah dari sumber semulajadi seperti herba, ulaman dan sayuran yang dipercayai dapat membantu memulihkan semula badan ibu selepas bersalin terutamanya peranakan.

Baiklah, apa kata sekarang kita lihat apakah 10 herba TOP yang sangat berkhasiat dan biasa diamalkan oleh ibu berpantang semenjak dari zaman dahulu lagi;

1. Kunyit
    KHASIATNYA: Untuk kecergasan badan, menyembuhkan luka dan mengecutkan rahim.

2. Halia
    KHASIATNYA: Mengeluarkan angin dalam usus, menghangatkan badan, kembung perut dan  membantu penghadaman makanan.

3. Lada hitam
    KHASIATNYA: Untuk membuang angin, membaiki system penghadaman dan memanaskan badan

4. Sawi putih
    KHASIATNYA: Dapat membantu menambah pengeluaran susu ibu

5. Serai
    KHASIATNYA: Memperbaiki aliran darah, menurunkan berat badan, membuang lemak, dan memperbaiki salur darah yang rosak serta kembang semasa proses bersalin, atasi masalah kebas2,lenguh2, gigitan serangga dan kembung perut.

6. Pegaga
    KHASIATNYA: Mempercepatkan proses penyembuhan luka, ulser dan menambah pengeluaran susu ibu.

7. Daun cekur
    KHASIATNYA: Membersihkan toksin dalam badan dan mengembalikan tenaga terutama bagi wanita2 selepas bersalin.

8. Asam keeping
    KHASIATNYA: Melancarkan system penghadaman, mempercepatkan proses pengecutan rahim dan membantu mengempiskan perut ibu selepas bersalin.

9. Manjakani
    KHASIATNYA: Mengeringkan dan mengetatkan pangkal rahim, mengetatkan faraj, menegangkan kulit, payudara yang terletak indah dan rahim yang terletak elok kedudukannya.

10. Bawang putih
      KHASIATNYA: Mengembalikan semula tenaga, membuang angin dan melancarkan peredaran darah.

Haa sekarang dah tahu kan semua Top 10 herba yang bagus diamalkan semasa berpantang. Jadi lepas ni ibu2 jangan lupa masukkan semua herba ini dalam menu berpantang ibu2 ya. Kalau berpantang di rumah ibu atau ibu mertua mungkin tak perlu risau kerana makanan berpantang yang mereka sediakan mesti dah ada semua herba2 ni kan...

Selain menjaga pemakanan semasa berpantang, ibu2 juga boleh mengambil supplement@makanan tambahan untuk memastikan ibu2 betul2 sihat bertenaga dan bersedia untuk kembali bertugas selepas habis cuti bersalin nanti. Ramai yang sudah merasai kebaikannya, untuk info lebih lanjut ibu2 boleh klik di bawah;

 
 
(Sumber rujukan dari majalah Pa&Ma)
 
 
-Mama Lina-
wassup 0133993960


Friday 10 April 2015

PROMOSI KEBABOOM BULAN APRIL 2015

Assalamualaikum,

Sudah lama tidak buat entry, akhirnya hari ini baru terpanggil untuk membersihkan sawang2 di blog ni...hehe..

Untuk entry pertama bulan April ni mestilah tak sah kalau tak war-warkan promosi Shaklee bulan ni yang memang sangat kebaboom!! Korang tengok sendirilah gambar2 produk yang termasuk dalam Promosi bulan April ni..




Haa dah tengok kan...:) Soo amacam...kebaboom tak?!

--------------------------------
PROMOSI APRIL 2015

Beli 3 Percuma 1
1) Dtx Complex
2) Vitalea for Children
3) Cinch Shake Mix

Beli 6 Percuma 1
1) GLA Complex
2) Lecithin

So, bulan ni Set Kurus (Cinch + Lecithin) dan Set Kesuburan (GLA) kompom jadi fenomena laa...

Ibu2 gojes di luar sana yang nak kurus dan juga subur, apa tunggu lagi, jom serbuu...borong semuanya sebelum kehabisan stok...takut nanti melopong mulut tu...;)

Untuk maklumat lanjut, sila wassup Mama Lina 0133993960