Saturday 7 June 2014

SALAH FAHAM TENTANG SOYA

Salam semua...



Baru-baru ni ada sorang kawan baik saya yang baru bersalin bertanyakan set bersalin/berpantang Shaklee dan dalam masa sama mahu banyakkan susu badan. Saya cadangkan semua vitamin dalam Set Asas Bersalin Shaklee (Vitalea, Vit C, B-Comp & Zinc) pastu tambah Alfalfa dan ESP untuk galakkan susu badan. Semua vitamin yang lain dia boleh terima dan setuju nak ambik cuma ESP saja yang dia musykil dan ragu-ragu nak ambil sebab katanya ESP produk berasaskan soya. Setahu dia orang dalam pantang tak boleh makan soya sebab sejuk, sama macam masa mengandung pun tak elok ambik soya sebab boleh efek kat hormon baby..kalau ambik terlampau banyak boleh sebabkan baby yang keluar nanti jadi lembik...tambah2 lagi kalau baby tu laki habislah bertukar jadi aawww pondan pulak nanti! Aduhh..apa punya terlampau salah faham ni..

Memang rata-rata para ibu sekarang ini masih konfius dan ragu-ragu dengan soya ni sebab mereka dah disogokkan dengan cerita yang salah faham dari orang LAMA tentang keburukan soya terhadap ibu mengandung dan berpantang. Padahal soya ni sangat bagus untuk ibu2...buktinya adik saya sendiri mengambil ESP semasa mengandung...bila bersalin baby dia elok je keras tak lembik pun malah sangat aktif.. Disebabkan itu saya terpanggil untuk mencari maklumat pasal isu ini..petikan di bawah ini saya ambil dari website Shaklee yang proven with clinically studies.

****************************
Pembangunan Kanak-Kanak

Wanita Asia telah memakan makanan berasaskan soya selama berabad-abad tanpa sebarang kesan buruk yang jelas terhadap keturunan. Pada wanita hamil yang mengambil soya, isoflavon akan dipindahkan kepada janin.Walau bagaimanapun, paras hormon estrogen adalah sangat tinggi berbanding dengan jumlah isoflavon yang kecil dalam rahim atau cecair amnion. Hasilnya, IANYA TIDAK MUNGKIN  ISOFLAVON AKAN MEMPUNYAI KESAN ESTROGEN KE ATAS JANIN YANG BERKEMBANG.

Penyelidikan soya yang melibatkan kanak-kanak atau anak-anak muda sangat sedikit walaupun beberapa kajian telah mendapati bahawa menambah makanan soya kepada diet membolehkan untuk pertumbuhan dan perkembangan yang normal. Dua kajian, satu  kepada remaja lelaki dan satu lagi kepada kanak-kanak 5 hingga 12 tahun, mendapati bahawa isoflavon TIDAK MEMBERI KESAN ESTROGEN ATAU MENGHASILKAN SEBARANG KEABNORMALITI. Selain itu, menurut Akademi Pediatrik Amerika, formula bayi berasaskan soya membawa kepada pertumbuhan dan perkembangan yang normal; tambahan pula, kedudukan mereka adalah sedikit sahaja (Penilaian yang paling selamat) kebimbangan mengenai keselamatan formula bayi berasaskan soya.
Akhir sekali, satu kelebihan memakan soya di awal kehidupan mungkin memberi perlindungan terhadap kanser payudara. Kajian epidemiologi menunjukkan bahawa memakan kira-kira satu hidangan soya sehari semasa zaman kanak-kanak dan / atau remaja MENGURANGKAN RISIKO KANSER PAYUDARA di kemudian hari sebanyak 50 PERATUS.

Mark Messina, PhD
*****************

Haa sekarang dah tahu kan kebaikan Shaklee ni untuk ibu mengandung dan berpantang...Lepas terang panjang lebar pasal ESP ni barulah kawan baik saya tadi setuju nak amik ESP masa dalam pantang...hehe horayyy!! 

** These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease **

* Untuk sebarang pertanyaan atau maklumat lanjut, sila hubungi saya Norlina melalui:
Email: norlina_ab@yahoo.com.my
H/P no: 013-3993960 (sms/whatsapp/wechat)
Blog: http://mamairfanauni.blogspot.com
Page: www.facebook.com/Fabulous-Mom-Nutristore

* Mahu beli ESP dengan cara mudah dan cepat, penghantaran terus ke depan rumah anda? Klik link di bawah untuk beli sendiri ESP secara online:

"Saya Mahu Beli ESP!"